Rhätische Bahn
Sem vložte podnadpis

Rhétská dráha je největší soukromá železniční společnost ve Švýcarsku, jež provozuje dopravu na rozsáhlé síti metrového rozchodu v kantonu Graubünden. V samotném kantonu je pouze 17 km normálně rozchodných tratí: a to v úseku Landquart - Chur - hlavního města kantonu. V celé této délce je trať kopírována i metrovým rozchodem RhB. V této oblasti je i čirý příměstský ruch neboť v okolí Churu žije 70 000 obyvatel, což je cca 50% obyvatel celého kantonu. 


V době výstavby spadaly jednotlivé tratě pod různé soukromé železniční společnosti. V průběhu druhé světové války došlo k útlumu provozních výkonů a hrozilo uzavření jednotlivých tratí. Proto se postupně všechny společnosti začaly transformovat do jedné velké a to RhB. I po této etapě slučování nezažívala zdejší železnice nejlepší časy.  


Zlom nastal až po zapsání do světového kulturního dědictví Unesco. Tento zápis znamenal velký boom v přílivu turistů do této oblasti. RhB se konsolidovaly a ve velkém začaly nakupovat nové vozy a investovat do infrastruktury trati. 


Na tratích se začaly objevovat i nostalgické vlaky, které samozřejmě přitahují další a další příznivce této horské železnice metrového rozchodu.


V roce 2014 oslavilo RhB 125 let od zprovoznění 1. tratě. 

CHRONOLOGICKÝ SLED ZPROVOZNĚNÍ JEDNOTLICÝCH TRATÍ

  1. Landquart - Klosters 1889
  2. Klosters - Davos 1890
  3. Chur - Landquart 1896
  4. Chur - Thusis 1896
  5. Thusis - Celerina 1903, prodloužení do St.Moritz 1904
  6. Reichenau/Tamins - Ilanz 1904, prodloužení do Disentis/Mustér 1912 tím došlo k napojení na Matterhorn Gotthard Bahn
  7. Samedan - Pontresina 1908
  8. Davos - Filisur 1909
  9. St. Moritz - Tirano 1910
  10. Bever - Scuol/Tarasp 1913
  11. Chur - Arosa 1914
  12. Vereina Tunel 1986