Rhätische Bahn
Rhétská dráha je největší soukromá železniční společnost ve Švýcarsku, jež provozuje dopravu na rozsáhlé síti metrového rozchodu v kantonu Graubünden. V samotném kantonu je pouze 17 km normálně rozchodných tratí: a to v úseku Landquart - Chur - hlavního města kantonu. V celé této délce je trať kopírována i metrovým rozchodem RhB. V této oblasti je i čirý příměstský ruch neboť v okolí Churu žije 70 000 obyvatel, což je cca 50% obyvatel celého kantonu.
V době
výstavby spadaly jednotlivé tratě pod různé soukromé železniční společnosti.
V průběhu druhé světové války došlo k útlumu provozních výkonů a
hrozilo uzavření jednotlivých tratí. Proto se postupně všechny společnosti
začaly transformovat do jedné velké a to RhB. I po této etapě slučování nezažívala
zdejší železnice nejlepší časy.
Zlom nastal až
po zapsání do světového kulturního dědictví Unesco. Tento zápis znamenal velký
boom v přílivu turistů do této oblasti. RhB se konsolidovaly a ve velkém
začaly nakupovat nové vozy a investovat do infrastruktury trati.
Na tratích se začaly objevovat i nostalgické vlaky, které samozřejmě přitahují další a další příznivce této horské železnice metrového rozchodu.
V roce 2014 oslavilo RhB 125 let od zprovoznění 1. tratě.
CHRONOLOGICKÝ SLED ZPROVOZNĚNÍ JEDNOTLICÝCH TRATÍ
- Landquart - Klosters 1889
- Klosters - Davos 1890
- Chur - Landquart 1896
- Chur - Thusis 1896
- Thusis - Celerina 1903, prodloužení do St.Moritz 1904
- Reichenau/Tamins - Ilanz 1904, prodloužení do Disentis/Mustér 1912 tím došlo k napojení na Matterhorn Gotthard Bahn
- Samedan - Pontresina 1908
- Davos - Filisur 1909
- St. Moritz - Tirano 1910
- Bever - Scuol/Tarasp 1913
- Chur - Arosa 1914
- Vereina Tunel 1986